Boris Čertok: „Dnes bych Gagarina nahoru nepustil!“ (část 2.)

25.07.2015 - Karel Pacner

Boris Čertok, raketový konstruktér, který pomohl poslat do vesmíru Sputnik i Gagarina, zemřel nedávno ve věku nedožitých sta let. Nebýt jeho, možná bychom dnes slavili jako první družici ve vesmíru tu americkou


Reklama

V předchozí části článku jsme Čertoka opustili ve chvíli, kdy se snažil lákat Němce zodpovědné za raketový program do Ruska. 

Na Kolymu už nás nepošlete!

V lednu 1947 se Čertok vrátil do Moskvy. Byl jmenován zástupem hlavního inženýra výzkumného ústavu NII-88, odpovědného za vývoj raket dalekého doletu, v moskevských Podlipkách. Pod vedením Koroljova tam připravovali rakety V-2 ke zkouškám na sovětské půdě – na základně Kapustin Jar ve stepích východně od Stalingradu. Čertok se přitom zabýval automatickým řízením. Po odzkoušení V-2 se Sověti pustili do vývoje vlastní řady nosičů, přičemž vrcholem měla být mezikontinentální raketa R-7. Nicméně na přelomu 40. a 50. let vzplanula nová vlna teroru, které museli čelit i ve vojenském výzkumu. V roce 1950 se ocitl v nebezpečí dokonce Čertok jako vedoucí pracovník. Koroljov však předešel jeho zatčení tím, že ho převedl na nižší funkci. 

Když se Koroljovův tým vydělil z NII-88 a stal se Zvláštní konstrukční kanceláří číslo 1 (OKB-1), jmenoval hlavní konstruktér v dubnu 1957 Čertoka svým zástupcem. Ten tedy od té doby i formálně odpovídal za systémy řízení a navádění všech raket, které se tam stavěly, a žil pak, stejně jako další inženýři, v Kazachstánu poblíž železniční stanice Ťuratam, na nově vznikající raketové základně, dnes známé jako kosmodrom Bajkonur. 

Zkoušeli tam mezikontinentální raketu R-7, avšak první tři starty se nezdařily – raketa vždycky vybuchla. Koroljov poté odletěl do Moskvy, aby Nikitu Chruščovovi vysvětlil, jak jsou tyto pokusy složité, a přípravu ke čtvrtému startu nechal na Čertokovi. Vojáci a politici, kteří zůstali na základně, se rozčilovali. Čertok jednou odsekl předsedovi státní komise Konstantinu Rudněvovi: „Co nám můžete udělat? Vždyť dnes už není doba, abyste nás pozatýkali a poslali na Kolymu.“ Tedy do koncentráku. Rudněv souhlasil: „Ano, zatýkat nikoho nebudeme. Ale nařídíme, aby naši – přesněji vaši – raketu udělali jiní. Nezapomeňte, že Chruščov podporuje Čeloměje. A taky existuje návrh nové rakety od Jangela.“

Nakonec ale přišel úspěch: 21. srpna a 7. září se starty zdařily, a bylo tak možné vypustit první družici. Sputnik 1 zakroužil okolo Země 4. října 1957 a dojatý Koroljov přiznal: „Na tenhle okamžik jsem čekal celý život!“ Později Čertok připomněl, jak ohromný to byl úspěch – vždyť spolehlivost rakety činila pouze 20–30 %. Ovšem vrcholem se stal triumfální start prvního člověka do vesmíru – Jurije Gagarina na raketě R-7 ve středu 12. dubna 1961.

Prohraný závod o Měsíc

Gagarinova výprava Spojené státy zahanbila. Prezident John Kennedy rozhodl, že musí Sověty trumfnout vysláním prvních lidí na Měsíc. Ovšem stejný úkol zadal svým raketovým specialistům i Kreml. Zejména kvůli tomu reorganizoval Koroljov v březnu 1963 OKB-1 a přesunul při tom velké množství pravomocí na Čertoka.

Sověti počítali s tím, že k Měsíci vyšlou kabinu s dvoučlennou posádkou. Zatímco jeden muž měl zůstat v mateřské lodi na oběžné dráze, druhý by se spustil ve výsadkovém modulu na povrch. Američané měli silnější raketu, a proto se chystali vypravit na lunární povrch dva výzkumníky. „Schéma letu bylo přibližně stejné jako americké,“ vysvětloval mi Čertok na podzim 1989. „Tuto metodu vypracoval před druhou světovou válkou Jurij Kondraťjuk. Ani Američané, ani my jsme nic nového nevymysleli. Šli jsme po stejné cestě. Američané však měli větší zásoby paliva.“ Řada odborníků ale s dvoučlennou výpravou nesouhlasila – považovali ji za velmi riskantní.

Od roku 1964 řešil Koroljov spolu s inženýry, aerodynamiky, radiotechniky, matematiky a dalšími specialisty z několika výzkumných ústavů zásadní problémy se sblížením a spojením dvou těles. Čertok si posteskl, že zatímco Američané k tomu používali výkonné počítače a umělou inteligenci, Sověti nic takového neměli a museli si pomoct starou metodou grafů. Nedostatek peněz, rivalita mezi hlavními konstruktéry a nezájem armády o superraketu N-1 určenou pro lunární operace pak zavinily opožďování projektu vysazení člověka na Měsíc. První pokus s vypuštěním N-1 v únoru 1969 selhal, stejně jako druhý pokus v červenci – a v té době se už po Měsíci procházeli první Američané. Ani třetí start v červenci 1971 nedopadl dobře.

Čtvrtý pokus 24. listopadu 1972 řídil Čertok, protože hlavní konstruktér i jeho první náměstek leželi v nemocnici. Po necelých dvou minutách letu raketa vybuchla. Třebaže podle Čertokova mínění by se pátý pokus za dva roky podařil, Kreml projekt zrušil. Vysadit jednoho Rusa na povrchu Měsíce poté, co tam chodilo několik dvojic Američanů, by bylo pokořující. A Moskva začala lživě tvrdit, že s ničím takovým nepočítala.

Na podzim 1989 profesor Boris Čertok vysvětloval: „Abychom se stali prvními v tak obrovském díle, jakým je výprava na Měsíc, museli bychom soustředit obrovské síly a prostředky pouze na ten úkol. Jako to udělali Američané. A ti měli mnohonásobně bohatší průmyslovou základnu než my. U nás bohužel nebyl tento program jediný, současně probíhala celá řada dalších projektů. Proto jsme přirozeně nemohli dávat na Měsíc tolik materiálních a intelektuálních prostředků jako NASA. Zatímco Američany stál projekt Apollo 24 miliard dolarů, my jsme podle mého názoru utratili mnohem méně.“

Nedožitých sto

Akademik Boris Čertok, nositel nejvyšších sovětských a ruských vyznamenání, pracoval v konstrukční kanceláři až do vysokého věku. Ještě v roce 1974 byl jmenován náměstkem generálního konstruktéra firmy Eněrgija (v niž se přeměnila OKB-1). Současně neustále přednášel na dvou moskevských vysokých školách. Až v roce 1994 opustil funkci náměstka a zůstal ve firmě jako hlavní odborný poradce.

V letech 1994–1999 sepsal s pomocí své ženy Jekatěriny čtyřdílné memoáry Rakety i ljudi (Rakety a lidé), které popisují historii sovětské raketové techniky a kosmonautiky. NASA je nechala přeložit do angličtiny, vyšly v několika zemích. Kromě toho během svého života publikoval na dvě stě odborných studií, mnohé z nich však zůstaly tajné. Těšil se, že oslaví sté narozeniny. V pondělí 12. prosince 2011 si však stěžoval na slabost, přesto odvoz do nemocnice odmítl. Zemřel ve středu 14. prosince na zástavu srdce. Pochovali ho na Novoděvičím hřbitově v Moskvě, kde odpočívají největší osobnosti Ruska.


Příliš velké riziko

Poté, co Gagarin úspěšně přistál po svém historickém letu, Čertok přiznal, že se děsil vysokého rizika, s nímž souhlasil. Vždyť z šesti zkušebních výprav, které Gagarinovu letu předcházely, skončily úspěšně pouze dvě. „Potřebovali bychom ještě dva nebo tři úspěšné bezpilotní lety,“ připustil Čertok po půl století. „Dnes bych k tomu, čestně řečeno, takovou odvahu neměl. Člověka bychom nahoru na takové kosmické lodi nepustili. Aspoň já ne. Stejně jako ostatní jsem dostal před vypuštěním k podpisu dokument, že z mé strany je všechno v pořádku a že ručím za bezpečnost letu. S dnešními zkušenostmi vím, že to bylo příliš velké riziko. Tehdy jsme byli vzhledem k mladosti a nedostatku poznání smělejší.“

Jindy zase napsal: „Koroljov měl neuvěřitelné organizátorské schopnosti. Kdyby nám chyběl Koroljov, prvním Gagarinem by se stal Američan. A kdyby neodstartoval Gagarin, tak by v roce 1969 nevstoupil Armstrong na Měsíc.“

  • Zdroj textu:

    Tajemství vesmíru 7/2013

  • Zdroj fotografií: Wikipedie

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Dvojice nejvyšších kamčatských sopek: zleva vzdálenější Ključevskaja (4 750 metrů) a bližší vulkán Kamen (4 575 metrů), který je už neaktivní.

Zajímavosti
Vesmír

Lidé v Japonsku věřili, že nindžové jsou něco jako smrtící plyn: lehčí než vzduch, schopní protáhnout se klíčovou dírkou a neviditelní…

Historie

Dobře vyvinuté zadní končetiny sloužily klokanomyším ke skákání.

Příroda
Zajímavosti

Model pravěkého tučňáka v životní velikosti

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907