Bouře ve Sluneční soustavě: Uragány na Neptunu dvakrát rychlejší než zvuk (5.)

24.04.2016 - Redakce Tajemství vesmíru

Letní bouřka představuje ve srovnání s podobnými jevy ve Sluneční soustavě nicotnou záležitost. Na Neptunu vládnou doslova supertajfuny

Na Zemi můžeme být uvnitř hurikánů svědky silného proudění. Počátkem listopadu 2013 se nad částí Filipín přehnal „supertajfun“ Haiyan, který dosahoval úctyhodného průměru 1 800 km a kromě intenzivního deště jej doprovázel také vítr o rychlosti až 324 km/h. Na některých planetách Sluneční soustavy však „fouká“ mnohem více.

Nepřehlédněte další dílky seriálu

Neptun se nachází 4,5 miliardy kilometrů od Slunce a v jeho atmosféře panuje teplota −218 °C. Rozhodně se však nejedná o neměnnou „zmrzlou“ planetu, neboť i v tak velké vzdálenosti má sluneční energie svůj vliv. Kromě toho disponuje planeta rovněž vlastními zdroji a vyzařuje přibližně 2,6× více energie, než dostává od naší hvězdy. V její atmosféře navíc můžeme pozorovat velmi bouřlivé počasí. Když v roce 1989 prolétala kolem Neptunu kosmická sonda Voyager 2, změřila tamní maximální rychlost větrů na 2 400 km/h (což představuje více než dvojnásobek rychlosti zvuku). V té době přitom panovalo na jižní polokouli léto. Vznikající víry dělají z Neptunu bouřlivou planetu a v porovnání s tamním prouděním jsou pozemské hurikány jen slabým vánkem.

Sonda vyslala na Zemi také snímky zachycující Velkou temnou skvrnu – anticyklonu o rozměrech 13 000 × 6 000 km, za jejímž vznikem stojí právě vysoká rychlost proudění. Podobala se Velké rudé skvrně na Jupiteru. Tuto nejsilnější bouři na jižní polokouli poslední planety solárního systému pak doprovázela Malá temná skvrna, nacházející se ještě jižněji. Když se o pět let později zaměřil na Neptun Hubbleův vesmírný dalekohled, tmavá skvrna již neexistovala. Místo ní se objevila obdobná skvrna na polokouli severní a jižní hemisféru naopak opanovala světlá skvrna o průměru 4 000 km.

Tajemství vesmíru 1/2014