U skotského ostrova Skye byl objeven bratranec Lochnesské příšery

13.01.2015 - Martin Reichman

Legenda o Lochnesské příšeře může mít reálný základ. U ostrova Skye byly objeveny pozůstatky čtyřmetrového pravěkého ryboještěra

Fosilní pozůstatky, objevené během 60. let minulého století amatérským lovcem zkamenělin, patřily doposud nepopsanému čtyřmetrovému ryboještěrovi, který vypadal jako kříženec delfína a krokodýla. Zprávu oznámili paleontologové z Edinburské univerzity.

Půlstoletí pátrání

Kosterní pozůstatky, objevené již v roce 1959 Brianem Shawcrossem, vědci dlouhou dobu nebyli schopni zařadit. Nový výzkum ale potvrdil, že části ocasních ploutví a dalších zkamenělých částí patří novému druhu ryboještěra.

Nový druh prehistorické příšery žil v teplých a mělkých mořích v okolí Skotska v období druhohor a živil se převážně lovem velkých ryb a chobotnic. Podle přírodovědců patřil tvor, který dostal jméno Dearcmhara shawcrossi, na vrchol tehdejšího potravního řetězce a patřil do řádu Ichtyosaurů.

TIP: Je nově objevený 60t dinosaurus největším suchozemským tvorem?

Ichtyosauři byli skupinou značně přizpůsobených vodních plazů, kteří žili v mořích a oceánech po většinu druhohorní éry, asi před 245 až 90 miliony let. Jejich charakteristickým znakem byl hydrodynamický tvar těla, značně podobný dnešním delfínům a většině ryb. Díky tomu byli ichtyosauři rychlými a obratnými plavci a dokázali se pohybovat rychlostí až kolem 40 kilometrů v hodině.

Scottish Journal of Geology