Březnová obloha: Zatmění Slunce a loučení se s kometou Lovejoy

16.03.2015 - Redakce Tajemství vesmíru

Nejdůležitějším astronomickým pozorováním druhé poloviny března bude nepochybně částečné zatmění Slunce

Hlavní úkaz měsíce března se odehraje tentokrát na denní obloze. Bude se jednat o částečné zatmění Slunce. Při pohledu z České republiky začne temný měsíční kotouč zakrývat sluneční disk krátce po půl desáté dopoledne. V dalších minutách pak bude možné sledovat, jak zmizí až tři čtvrtiny Slunce. Stane se tak v 10 hodin a 45 minut. V této době by mohla být na potemnělém nebi patrná – dokonce i bez dalekohledu – planeta Venuše. Nalezneme ji ve vzdálenosti asi 35 úhlových stupňů východním směrem od Slunce a bude vypadat jako drobná „hvězda“. Následovat bude ústup Měsíce ze Slunce, přičemž zatmění skončí kolem 12. hodiny.

Na večerní obloze budou nepříliš výrazná podzimní souhvězdí pozorovatelná nad jihozápadním obzorem po západu Slunce, která ale postupně zmizí za obzorem. V tu samou dobu nad jižním obzorem kulminují, nebo jsou již po kulminaci hvězdy a souhvězdí zimní oblohy. Velmi dobře lze pozorovat všechny astronavigační hvězdy vytvářející na obloze podobu velkého písmene G. Jedná se o hvězdu Capellu v souhvězdí Vozky, Castora a Polluxe ze souhvězdí Blíženců, Procyona ze souhvězdí Malého psa, výrazně zářícího Síria z Velkého psa, namodralého Riegela z Oriona, načervenalého Aldebarana, patřícího do souhvězdí Býka a načervenalou obří hvězdu Betelgeuse, patřící opět do souhvězdí Oriona.

V sobotu 21. 3. po západu Slunce bude možné pozorovat úzký srpeček Měsíce nad západním obzorem. Přímo nad ním, ve vzdálenosti asi 5° bude Mars. Venuše bude zářit o dalších 12° severněji. O den později se srpeček Měsíce dostane mezi obě planety, blíže k výrazné Venuši.

V dosahu teleskopických pozorování ještě zůstává na severní obloze kometa C/2014 Q2 (Lovejoy). Ta se již vzdaluje nejen od Země, ale i od Slunce, takže její jas klesá. Je však stále v příznivé výšce nad obzorem.

Hvězdy a souhvězdí

Po západu Slunce naleznete nad jižním obzorem souhvězdí Oriona, o něco výše nad horizontem pak souhvězdí Býka a Blíženců. S postupující nocí Oriona a Blížence vystřídají souhvězdí Raka a Lva. Nad jihozápadem lze v první polovině noci pozorovat souhvězdí Řeky Eridanu a Velryby.

15. března06 h 15 min18 h 04 min
31. března05 h 40 min19 h 30 min

Do 20. března se Slunce nachází ve znamení Ryb, 20. března ve 23 hodin a 44 minut Slunce vstoupí do znamení Berana, nastane jarní rovnodennost, začne astronomické jaro.

nov20. března5 h 58 min18 h 33 min
první čtvrt13. března10 h 43 min2 h 10 min

Planety

Merkur je nepozorovatelný.

Venuše je viditelná večer nad západem v souhvězdí Berana.

Mars je viditelný večer, nízko nad západem, v souhvězdí Ryb.

Jupiter je viditelný po celou v souhvězdí Raka.

Saturn je viditelný ve druhé polovině noci v souhvězdí Štíra.

Uran je nepozorovatelný.

Neptun je nepozorovatelný.

20. března – částečné zatmění Slunce (během maximální fáze zatmění, jež nastává v 10:45 SEČ, bude zakryto 75% slunečního disku)

29. března – setkání Měsíce a Jupiteru na noční obloze.

Hvězdárna a planetárium Brno