Budeme léčit bolest proteiny namísto problematického morfia?

01.03.2015 - Stanislav Mihulka

Morfium a podobné látky sice fungují proti bolesti, mají ale spoustu nepříjemných nežádoucích účinků. Mohly by je nahradit proteiny?

Morfium je alkaloid původem z máku a skvěle funguje proti bolesti. Kromě toho ale také způsobuje nevolnost, závratě a hlavně zničující závislost, o což stojí asi jen málokterý pacient. Vědci proto už dlouho hledají léky, které by mohly morfium a podobné látky důstojně nahradit. Není to ale snadné.

V laboratořích SLAC National Accelerator Laboratory amerického ministerstva energetiky za tím účelem využívají rentgenový laser pracoviště Linac Coherent Light Source (LCLS). S jeho pomocí detailně zmapovali strukturu slibné sloučeniny, která je schopná se vázat na opioidní receptor, tedy molekulu, která v lidských buňkách funguje jako zástrčka pro molekuly morfia.

Dotyčná sloučenina je vlastně upravený protein. Podle dosavadních výsledků by měla fungovat jako účinný prostředek proti bolesti a zároveň by vůči ní neměla příliš intenzivně vznikat tolerance, která nutí uživatele zvyšovat dávky pro dosažení stejného účinku. Pokud bude výzkum této látky úspěšný, mohla by na jejím základě časem vzniknout celá nová třída léků proti bolesti.

SLAC National Accelerator Laboratory