Budeme léčit poškozené plíce s použitím kmenových buněk?

22.07.2015 - Stanislav Mihulka

Transplantace kmenových buněk kostní dřeně inspirovala vývoj nové léčby poškozených plic

Onemocnění dýchací soustavy, jako je bronchitida nebo třeba astma, jsou dnes velmi častá. Miliony a miliony lidí po světě by uvítali, kdyby měli možnost nahradit poškozenou plicní tkáň. Vědci teď pracují na léčbě, která spočívá ve využití postupů transplantace kmenových buněk kostní dřeně.

Klíčem k jejich výzkumu je podobnost mezi kmenovými buňkami plic a kostní dřeně, především pokud jde o jejich rozmístění ve tkáních. Vědci také využili řadu zkušeností, kterou už máme s transplantacemi kostní dřeně.

A podle všeho se jim daří. První experimenty na laboratorních myších s poškozenými plícemi vycházejí dle očekávání. Za šest týdnů se ze kmenových buněk vytvořila normální plicní tkáň, která nahrazovala poškozenou tkáň a znatelně zlepšila dýchání myší.

Gizmag, Weizmann Institute of Science