Budoucnost automobilů patří sociálním sítím: Do velkoměsta beze strachu

22.08.2013 - Igor Mahal

V Šanghaji představili městské vozítko na elektrický pohon, které se má stát dopravním prostředkem budoucnosti. Samo se umí vyhnout kolonám a najít nejlepší cestu


Reklama

Reinventing – znovu vynalézt. Tímto heslem se řídili v americkém koncernu General Motors, kde postavili originální vozítko vycházející z mimořádně úspěšného konceptu městského dopravního prostředku P.U.M.A. Síťový elektromobil (Electric Network-Vehicle, zkráceně EN-V), jak jej tvůrci pojmenovali, byl představen v Šanghaji. A proč právě v tomto čínském velkoměstě? Vysvětlení je jednoduché. Co se týče počtu automobilů, právě Čína zažívá nejdynamičtější růst. V roce 2009 zde bylo vyrobeno 13,8 milionů automobilů a oproti předchozímu roku se prodeje zvýšily o neuvěřitelných 46 %. Experti předpovídají, že v roce 2030 bude v Číně více než 46,7 milionů aut. Přitom již nyní mají řidiči ve velkých metropolích problém zaparkovat. Kvůli ucpaným městům a zvyšujícím se cenám pohonných hmot se malá vozítka pro dvě osoby stanou nejvhodnějším řešením pro městský provoz.

Zajímavostí je, že EN-V vznikl díky americké spolupráci s čínským výrobcem SAIC. Personální městský transport je ve třech designérských provedeních – modrý Xiao (čínsky smích), šedo-černo-zelený Miao (kouzlo) a tmavě červený Jiao (hrdost). První vozítko bylo navrženo v australské divizi GM, druhé v evropské a třetí v americké. EN-V, který je určen pro dvě osoby, váží kolem 400 kilogramů, má délku 1,5 m, šířku 1,4 m a výšku 1,7 metru. „S EN-V znovu vynalézáme automobil cestou vytvoření zcela nové DNA dopravních prostředků, která v sobě kloubí ty nejmodernější technologie. Jde o ideální městský dopravní prostředek budoucnosti. Řidič se navždy zbaví fosilních paliv, nebezpečných zplodin, rizika dopravní zácpy a tragických havárií. Přitom se bude cítit módně a vesele,“ pochlubil se při prezentaci vozidla zástupce GM Kevin Wale. Síťovým se autíčko jmenuje hned z několika důvodů. Dokáže například samo komunikovat s energetickou sítí, aby vybralo optimální čas a místo pro dobíjení svých lithium-iontových akumulátorů. Na jedno nabití EN-V dokáže ujet kolem 40 kilometrů. Ale co je ještě zajímavější, nejrůznějšími čidly a senzory prošpikované vozítko dokáže komunikovat prostřednictvím speciální sociální sítě s jiným dopravními prostředky i samotnou infrastrukturou. Díky tomu se snadno vyhne kolonám a uzávěrkám a prostřednictvím informací od jiných vozidel vybere nejlepší trasu. EN-V si ale jen stěží získá srdce milovníka rychlých kol, jeho maximální rychlostí je totiž 40 km/h.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: www.autoblog.gr, transportgooru.com

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Upír obecný (Desmodus rotundus), někdy nazývaný též upír rudý nebo upír velký, je druh tropických netopýrů žijící ve Střední a Jižní Americe.

Věda

Základna nově nalezeného korálového útesu je široká 1,5 kilometru a jeho vrchol se v nejvyšších bodech nachází 40 metrů pod hladinou moře.

Zajímavosti
Reklama

Příslušníci 101. výsadkové divize během operace Anaconda v březnu 2002.

Válka

Na jednání v Ženevě nemohl chybět Edvard Beneš. Z Prahy přijeli Karel Kramář, předseda Národního výboru a vůdce strany státoprávně demokratické, Václav Klofáč, místopředseda Národního výboru a vůdce českých národních socialistů, agrárník František Staněk, předseda Českého svazu poslanců, Gustav Habrman za sociální demokraty, státoprávní demokrat Antonín Kalina, šéf Maffie Přemysl Šámal, ředitel Živnobanky Jaroslav Preiss a ředitel Agrární banky Karel Svoboda. Později dorazil i Mořic Hruban za moravské katolíky.

Historie

Sir John Julius Angerstein na portrétu Thomase Lawrence z roku 1790.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907