Budoucnost cestování vlakem: Bude maglev jezdit 2 900 km/h?

28.05.2014 - Jan Miklín

Vlaky využívající magnetické levitace jsou již nyní těmi nejrychlejšími na světě. Čínští vědci začínají testovat supervlak, jenž by teoreticky mohl atakovat rychlost tří tisíc kilometrů za hodinu

Zatímco první cestující vlakem využívajícím principu magnetické levitace se roku 1984 svezli rychlostí pouhých 42 km/h (bylo to na birminghamském letišti), v současnosti si maglev v Šanghaji sviští více jak 400kilometrovou rychlostí. A podle vědců ze Southwest Jiaotong University by další generace těchto vlaků mohla doslova létat mnohem rychleji.

Zatím jen malé krůčky

Jak říká vedoucí projektu, dr. Deng Zigang, „při rychlostech přes 400 km/h je více jak 83 % energie vynaloženo na překonání odporu vzduchu, nemluvě o vysoké úrovni hluku.“ A právě tady vidí čínský tým cestu: když jen vylepšení aerodynamiky nestačí, je třeba vzduchu ubrat.

V testovacím tunelu snížili tlak vzduchu na desetinu, čímž dramaticky ubrali sil potřebných k překonání odporu. Rychlost pokusného vlaku je limitována velmi malou délkou dráhy (okruh má v průměru jen 12 metrů), avšak podle dr. Ziganga by po zdokonalení technologie mohly vlaky dosahovat nadzvukových rychlostí. Pro představu, cesta z Paříže do Moskvy by trvala asi hodinu. Celá věc má ale háček: vyžadovala by stavbu speciálních tunelů či drah, což by na dlouhé vzdálenosti stálo enormní množství peněz.

• Zdroj fotografií: Southwest Jiaotong University