Budoucnost na kolech: Laserová světla, virtuální kokpit a auta bez řidičů

11.11.2015 - Josef Žídek

Revoluční budoucnost silničního provozu překvapivě není tak daleko, jak by se na první pohled mohlo zdát. Vedle nových pohonných zdrojů přichází také s drobnými vylepšeními, jež řidičům významně usnadňují život a zvyšují bezpečnost na vozovce


Reklama

Auta, která nepotřebují řidiče? Vodíkový pohon? Elektronický asistent, jenž sám zaparkuje, a jakmile budete vozidlo potřebovat, na zavolání ho přistaví na požadované místo? Nebo byste si raději pořídili počítač, který v případě vaší indispozice převezme řízení? To všechno nám slibuje automobilová budoucnost a těm, kdo se nemohou dočkat, nabízejí některé zmíněné vymoženosti již současné automobilky.

Laserová světla

Světelný podpis, tedy tvar a struktura předních a zadních světlometů, tvoří jeden z hlavních prvků charakterizujících design vozu. Pro řidiče je ale mnohem důležitější jejich funkce. Statistiky totiž mluví jasně – za tmy se stane víc dopravních nehod než ve dne.

Problém však spočívá v tom, že naplno rozsvícené světlomety sice dobře poslouží vám, zato téměř oslepí protijedoucího řidiče. Pokud ovšem intenzitu osvětlení snížíte, stanou se po setmění cyklisté, chodci i zvířata téměř neviditelnými. A tak vzniká docela zapeklitá situace. Vyřešit by ji mohla laserová technologie, kterou již začali někteří výrobci automobilů sériově montovat do svých nejnovějších modelů.

Úsporné paprskomety

Značka BMW nazývá inovaci jednoduše Laserlights a poprvé ji zapojila do futuristického hybridu i8 koncem loňského roku. Parametry těchto světel jsou skutečně impozantní: mají dosah 600 m a desetinásobnou svítivost oproti tradiční verzi. Zároveň jsou o třetinu úspornější, a dokonce zabírají v konstrukci vozu méně místa.

Pracují na základě souvislého monochromatického modrého světla, jež transformují na neškodné bílé. Starají se o to speciální čočky, které usměrňují paprsky z trojice vysoce výkonných laserových diod na fluorescenční fosforovou substanci. Ta je pak převádí na požadovanou vlnovou délku. Po transformaci laserových paprsků se před vůz vysílá neškodné a rozptýlené záření, velmi podobné dennímu světlu.

Aby neoslňovaly protijedoucí řidiče, používají se tyto světlomety v kombinaci s asistentem, který na základě informací z čelní kamery automaticky nastavuje clonu. Mohou proto svítit naplno po celou dobu jízdy, aniž by hrozilo nebezpečí nehody. Ve spojení s laserovými světlomety se nabízí maximální využití dalších sofistikovaných systémů, které dokážou světlomety v předstihu natáčet do zatáčky podle údajů v navigaci. Přidaná infračervená kamera by následně mohla rozpoznávat osoby nebo zvířata a cíleně je osvětlovat na vzdálenost až 100 metrů.

Virtuální kokpit

Není nic horšího než nesoustředěný řidič, který bojuje s nastavením navigace, nemůže najít údaj o dojezdu se zbývajícím palivem v nádrži nebo marně hledá tlačítko pro odmlžení předního skla. Proto se výrobci automobilů snaží uspořádat palubní desku tak, aby byla nejen intuitivní, ale také ergonomická.

Auta se rychle zbavují přemíry tlačítek, která zaplavila střed přístrojové desky poté, co začal rapidně narůstat počet moderních technologií a asistenčních systémů. Takže zatímco ještě před pár lety byla důkazem technologické vyspělosti vozu palubovka plná ovladačů a kontrolek, dnes platí „čím méně, tím lépe“.

Velkou část pozornosti řidiče také ukrajuje navigace a panel s různými údaji o autě. Multimediální displeje už připomínají spíš tablety či notebooky, jež mohou jen stěží ležet v zorném poli šoféra. Ten proto musí dělit svou pozornost mezi více činností a nesoustředí se plně na cestu. Zlepšení v této oblasti přináší automobilka Audi se svým virtuálním kokpitem, který si můžete nastavit podle vlastních potřeb. Poprvé jej představila ve sportovním modelu TT a s novými vozy ho plánuje postupně zařazovat do sériové výroby.

Šedesátkrát za sekundu

Základem je velký tenkofilmový tranzistorový displej (TFT) s úhlopříčkou 12,3 palce (31 cm), který leží přímo před očima řidiče a nahrazuje běžné kruhové přístroje. Vysoké rozlišení 1 440 × 540 pixelů a rychlý grafický procesor zaručují naprosto věrný obraz – a zbytek už je na vás.

TIP: Pohon budoucnosti: Čeká nás vodíková budoucnost?

Sami si vyberete, jaké údaje se vám budou zobrazovat a v jakém provedení. Samozřejmě se neobejdete bez měření rychlosti jízdy, které vám zprostředkuje jak klasický tachometr, tak velká číslice uprostřed kruhového ciferníku. Velmi propracovaný je rovněž otáčkoměr, jehož plynulý chod zajišťuje šedesát aktualizací ručičky za sekundu.

Uprostřed mezi dvěma hlavními kruhovými měřiči si pak můžete nechat zobrazit bezpočet kombinací dalších informací, jako například zařazený rychlostní stupeň, čas, teplotu, ujetou vzdálenost, aktuální dopravní značky omezující rychlost jízdy, dojezd, stav nádrže, teplotu oleje, zvolenou rozhlasovou stanici nebo nastavení podvozku. Většina těchto údajů se sice běžně ukazuje na středovém displeji, řidič na něj ovšem během jízdy přímo nevidí. S virtuálním kokpitem máte všechny informace pohromadě a pěkně před očima.

Intuitivní elegance

Hlášením o stavu auta ale výčet výhod kokpitu samozřejmě nekončí. Do prostoru mezi kruhovými ukazateli si můžete nechat promítnout také mapu navigace i s vyznačením trasy a naváděním k cíli. Pokud by se vám zdála malá, stačí přepnout režim, načež se oba číselníky zmenší a uvolní místo.

Pro milovníky sportovní jízdy se nabízí další grafické řešení: místo dvou kruhových ukazatelů můžete mít před sebou jediný, a to otáčkoměr. V jeho středu se pak digitálně zobrazuje rychlost jízdy, zařazený rychlostní stupeň a informace o aktuálním plnicím tlaku. Pro okamžitou orientaci v používaných menu, jež se ovládají tlačítky na volantu, má každý režim svou barvu, takže nemusíte nad volbami zdlouhavě přemýšlet.

Stačí převzít kontrolu

Virtuální kokpit tedy usnadňuje řízení, takže slouží jako prevence nehod. Kromě toho však tvoří součást komunikačního systému, který cestujícím umožňuje připojit se k internetu. Na první pohled se zdá, že hlavním cílem masivní konektivity je streamování hudby nebo sledování sociálních sítí. Ve skutečnosti se tím zajišťuje mnohem zásadnější aspekt pro bezpečnost silničního provozu – rozsáhlé propojení automobilů totiž dává zelenou projektu centrálního řízení.

Vůz tak bude vědět, že se před ním nachází ucpaná křižovatka, jakou rychlostí má jet, aby dosáhl tzv. zelené vlny na semaforech, nebo že o pár kilometrů dál pokrývá silnici náledí. Tímto tempem by během několika let mohl práci řidiče převzít dispečink, který auto sám provede zvolenou trasou bez rizika nehody nebo dopravních komplikací. Ovšem i bez zážitků za volantem.

Zapomeňte na řidiče

Zatímco vylepšení automobilek Audi a BMW mají práci řidiče usnadnit, firma Google se rozhodla šoféra zcela nahradit. Její současné modely (z roku 2014) dokonce nemají pedály ani volant. O řízení se stará počítač a technologie zhruba za 150 tisíc dolarů, tedy asi 3,75 milionu korun.

Speciální zařízení na střeše vozu zkoumá laserovými paprsky okolí. Na základě získaných dat si pak auto vytvoří orientační 3D model, který spojí s údaji z vysoce detailních světových map. Má proto jak globální přehled, tak povědomí o aktuálním dění. Jedná se o relativně spolehlivý, ale výpočetně náročný systém orientace, o čemž svědčí i fakt, že ne všechny propočty probíhají přímo v autě. Část informací posílá vozidlo po internetu do počítačových firem, kde se data bleskově zpracují a odešlou zpět.

Od roku 2010 způsobilo toto auto jen dvě dopravní nehody – Google však tvrdí, že obě v okamžiku, kdy vůz řídil člověk. Podtrhuje se tím zmíněné odstranění ovládacích prvků.

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: archiv firem, Wikipedie

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Lebka dítěte hominida Homo antecessor.

Věda

K chrámu Proroka Eliáše se sbíhají hlavní ulice historického centra Jaroslavle. Centrum města je od roku 2005 součástí seznamu kulturního dědictví UNESCO.

Zajímavosti
Zajímavosti

Šest cubesatových jednotek vytvoří formaci na ploše o velikosti zhruba 10 kilometrů. Společně mají pracovat jako velký a výkonný radioteleskop.

Vesmír

Přes neohrabanost a poruchovost dokázaly francouzské tanky pěchotu podpořit, ale spíše než jejich vlastní kvalita k tomu přispívalo promyšlené nasazení.

Válka

Rohy samců jsou výrazně delší a masivnější.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907