Budoucnost průzkumu Marsu: Místo roverů létající drony

23.03.2015 - Martin Reichman

Nejrůznější vznášedla a drony nachází stále širší uplatnění, není proto divu, že je NASA chce využít i ve vesmíru

Létající drony by jednou mohly na Marsu nahradit těžkopádné rovery. Oproti nim by se mnohem snadněji pohybovaly, neboť by se nemusely potýkat s překážkami na povrchu Marsu. Má to ale háček. Přestože je gravitace na rudé planetě o 38% nižší než na Zemi, je zde zároveň 100× řidší atmosféra a ta by pozemským dronům létání neumožnila. JPL proto již začala pracovat na novém typu marsovského dronu.

Marsovský dron má být lehoučký, měl by vážit okolo jednoho kilogramu a musí se umět vypořádat s nízkými teplotami. Průměrná teplota u povrchu planety je okolo −56 °C. Pro Mars jsou také charakteristické velké rozdíly mezi dnem a nocí.

Drony budou ovládané rádiovým signálem ze Země, budou ale muset umět létat částečně autonomě - podle zadaných instrukcí. Počítá se také s tím, že musejí zvládat opakovaná přistání. Napájení bude řešené podobně jako u současných roverů, tedy pomocí solárních článků a baterií.

jpl.nasa.gov