Cassini zkoumá Saturn již deset let. 30. června slaví historické jubileum

30.06.2014 - Martin Reichman

Už je to dekáda, co Cassini zkoumá planetu Saturn a jeho měsíce, především Titan

Cassini je zjevně v dobré kondici, přestože již šestým rokem přesluhuje. Sonda, která je mnohými považována za technicky nejúspěšnější projekt NASA a ESA, přispěla k mnoha zásadním objevům.

Když v říjnu 1997 odstartovala z mysu Canaveral americká raketa Titan IV, která nesla Cassini k Saturnu, počítalo se s její životností zhruba do poloviny roku 2008. Po deseti letech zkoumání Saturnu sonda poslala k Zemi stovky gigabajtů vědeckých dat.

Na základě informací získaných z Cassini, bylo publikováno více než 3000 vědeckých prací. Sonda zásadním významem přispěla například k objevu vody na měsících Saturnu, nebo k zachycení tryskajících gejzírů z měsíce Enceladus. Cassini také pomohla vyřešit záhadu dvoubarevného měsíce Iapetus a přispěla také k objevu Saturnových měsíců. Před příletem Cassini jsme jich znali pouhých devatenáct, dnes jich je zaznamenáno více než šedesát.

Tip: Jak se rodila mise Cassini, přílet k Saturnu

Jediným limitem sondy, která se podle všeho těší dobé kondici je tak omezené množství paliva. Podle aktuálního plánu ukončí Cassini svou vesmírnou pouť v hustých vrstvách atmosféry Saturnu 15. září 2017. NASA tak chce předejít jejímu možnému dopadu na Titan či jiný měsíc, kde by mohla ohrozit předpokládané podmínky pro život.