Čekání na gigantickou explozi: Poslední polibek hvězdné dvojice skončí katastrofou

23.10.2015 - Martin Reichman

Astronomové objevili nejžhavější a nejhmotnější dvojhvězdný systém. Sloučení obou hvězd nejspíš skončí gigantickou explozí

Dvojhvězda VFTS 352 se nachází asi 160 tisíc světelných let od Země uprostřed známé mlhoviny Tarantule. Tato pozoruhodná oblast patří k místům s nejaktivnějšími procesy tvorby nových hvězd v nedalekém vesmíru. Nová pozorování odhalila, že tento pár mladých hvězd patří k nejextrémnějším a nejpodivnějším systémům jaké známe.

Vesmírná siamská dvojčata

Systém VFTS 352 tvoří dvojice velmi horkých, jasných a hmotných hvězd, které kolem sebe obíhají s periodou jen o něco delší než jeden den. Středy hvězd od sebe dělí vzdálenost pouhých 12 milionů kilometrů. To je ve skutečnosti tak blízko, že jejich povrchy splývají a mezi hvězdami se vytváří most, který je spojuje. VFTS 352 je dosud nejhmotnějším známým exemplářem malé skupiny kontaktních hvězd se společnou obálkou – celková hmotnost systému je 57× vyšší než hmotnost Slunce. Zároveň tento systém obsahuje nejžhavější složky ze všech známých – jejich povrchová teplota přesahuje 40 000° C.

Extrémní hvězdy, jako je dvojice v systému VFTS 352, hrají klíčovou úlohu ve vývoji galaxií a předpokládá se, že patří k hlavním producentům chemických prvků, jako je kyslík. Tyto dvojhvězdy mají přímý vztah také k podivnému chování, jaké vykazují například takzvané „upíří hvězdy“, kde menší ze složek dvojhvězdy vysává hmotu z povrchu většího souseda. V případě systému VFTS 352 však mají obě složky prakticky stejnou velikost. Místo toho, aby jedna vysávala druhou, sdílejí až 30% své hmoty.

Přijde gigantická exploze?

Astronomové předpovídají, že dvojhvězda VFTS 352 bude v budoucnu čelit katastrofickému zániku a mají pro něj dva možné scénáře. Prvním je úplné spojení dvou hvězd, jehož pravděpodobným následkem bude vznik rychle rotující gigantické hvězdy se silným magnetickým polem. Hugues Sana z belgické University of Leuven si myslí, že pokud by si taková hvězda udržela vysokou rychlost rotace, mohla by svůj život zakončit v podobě jedné z nejmohutnějších explozí ve vesmíruvýbuchem supernovy doprovázeným dlouho trvajícím zábleskem gama.

Druhou možnost vysvětluje Selma de Mink z University of Amsterdam: „Pokud jsou nitra hvězd v systému VFTS 352 dostatečně promíchána, zůstanou obě hvězdy kompaktními objekty a vyhnou se tak vzájemnému spojení. To může vést k tomu, že objekty nastoupí cestu vývoje, která je naprosto odlišná od klasických předpovědí pro běžné hvězdy. V případě VFTS 352 obě složky pravděpodobně zakončí svůj život explozí supernovy a vznikne tak těsný systém dvou černých děr. Takto pozoruhodný objekt by byl intenzivním zdrojem gravitačních vln, předpovězených Einsteinovou obecnou teorií relativity.“

eso.int