Cenné látky z hajní rostliny vypěstovány v laboratoři

11.09.2015 - Stanislav Mihulka

Výrobu cenných látek z planě rostoucích rostlin lze přenést do běžně pěstovaných rostlin

Často slýcháváme, že příroda je zdrojem cenných látek, které lze využít například k léčbě závažných onemocnění nebo třeba jako zdroj nových antibiotik. Potíž je v tom, že takové látky mohou být objeveny v planě rostoucích, vzácných nebo dokonce kriticky ohrožených druzích.

V takovém případě nabízejí pomocnou ruku genetické modifikace. Vědcům se nedávno podařilo přenést genetický aparát nezbytný k výrobě běžně používaného léku proti rakovině, který se získává z planě rostoucí hajní rostliny noholistu štítnatého (Podophyllum peltatum), do laboratorních rostlin tabáku.

Tabák lze velmi snadno pěstovat ve velkém a vědci doufají, že se jim časem povede přenést výrobu těchto látek do kvasinek. S kvasinkami by pak bylo možné zahájit průmyslovou výrobu potřebných léků.

Stanford University, Science