Černá díra v centru Mléčné dráhy ožila: Šest záblesků během tří dnů

24.09.2015 - Martin Reichman

Objekt, který se loni prohnal kolem černé díry v centru Mléčné dráhy, možná nebyl oblak prachu. Mohlo jít o hvězdy.

Rentgenová observatoř Chandra zaznamenala neočekávanou aktivitu černé díry Sagittarius A*, nacházející se v centru naší Galaxie. Přestože jasné vysvětlení pro nárůst záření v nízkém, středním i vysokoenergetickém rentgenovém spektru vědci zatím nemají, připisují tuto událost průchodu  tajemného prachového oblaku G2 z května minulého roku. Loňská pozorování přitom žádnou zvýšenou aktivitu „naší“ černé díry nezaznamenala.

Astronomové proto nyní přehodnocují své původní předpoklady. Objekt, který byl původně považován za shluk prachu a plynu, totiž během svého průchodu v blízkosti černé díry Sagittarius A* nijak významně nezměnil svůj tvar. Předpokládalo se přitom, že slapové působení v této oblasti s velmi silným gravitačním polem, roztrhá oblak na kusy. Část hmoty měla dokonce skončit ve chřtánu černé díry. Je tedy možné, že se nejednalo o prachový oblak ale o hvězdu, nebo dokonce několik hvězd ukrytých v prachovém kokonu.

chandra.harvard.edu