Černá díra V404 Cygni se po 26 letech probudila: Má hmotnost 10 sluncí

04.07.2015 - Martin Reichman

Po 26 letech se probudila černá díra V404 Cygni. Je až 50× jasnější, než největší energetický zdroj noční oblohy

Zcela unikátní úkaz zaznamenala v polovině června kosmická observatoř Swift. V souhvězdí Labutě se po 26 letech probudila černá díra o hmotnosti 10 Sluncí. Její jasnost velmi kolísá zřejmě v důsledku náhlých přetoků hmoty z hvězdy, která kolem černé díry obíhá s rotační periodou šest a půl dne. Odhaduje se, že je to hvězda hlavní posloupnosti o něco menší než naše Slunce.

Poslední zjasnění černé díry, označované jako V404 Cygni, se odehrálo v roce 1989, v análech ale existují i starší záznamy. Výbuchy a záblesky ve viditelném spektru byly pozorovány také v letech 1956 a 1938. Současná intenzita zjasnění je podle vědců výjimečná. Záblesky z V404 Cygni jsou až 50× jasnější, než největší obvyklý energetický zdroj - Krabí mlhovina. Znovuprobuzená černá díra je tak aktuálně nejjasnějším rentgenovým zdrojem na noční obloze. Černá díra V404 Cygni se nachází přibližně 8 tisíc světelných let od Země.

• Zdroj fotografií: NASA Goddard Space Flight Center