Černá díra zblízka: Zborcené světlo a efekt zrcadla

28.10.2014 - Martin Reichman

Jak vypadá černá díra zblízka, ukazuje tato počítačová vizualizace. Obrovská gravitace černé díry způsobuje, že se světlo v jejím okolí viditelně ohýbá a způsobuje tak jeho neobvyklé zborcení. Hvězdy v okolí černé díry mají své zrcadlové obrazy na její opačné straně a v těsné blízkosti černé díry se dokonce zrcadlí celá obloha. Oba tyto nezvyklé efekty jsou dány právě zborcením světla vlivem obří gravitace.

Černé díry jsou považovány za nejhustší formu hmoty, a přestože o jejich existenci nemáme přímé fyzické důkazy, o tom, že se nachází v binárních hvězdných soustavách, ve středu hvězdokup, galaxií a kvazarů svědčí řada důkazů nepřímých. Existují ale i teorie, podle kterých černé díry nemohou existovat