„Černá voda“ pestrých barev

28.07.2013 - Marek Telička

Vznik vulkanického údolí Waimangu se datuje na 10. června 1886, kdy novozélandským regionem Rotorua otřásl výbuch sopky Mount Tarawera. Erupce zničila okolí vulkánu a otevřela zemskou kůru podél 17 kilometrů dlouhé trhliny. Mount Tarawera byla doslova rozštípnuta na dvě poloviny, plocha zdejšího jezera Rotomahana se dvacetinásobně zvětšila a v údolí vzniklo sedm kráterů.

Patnáct let po erupci se uvnitř nově formovaných kráterů vytvořily horké prameny, které jsou součástí geotermálního systému Waimangu – nejmladšího geotermálního systému na Zemi. Rostliny se do zdevastované oblasti vrátily o dalších patnáct let později.

Waimangu znamená v jazyce Maorů „černá voda“. Jméno dali domorodci místu podle známého gejzíru Waimangu, jenž byl činný mezi lety 1901–1904 a do vzduchu vyvrhoval bahno a kamení.