Černé díry nejsou docela černé: Září a vybuchují jako hvězdy

28.10.2015 - Martin Reichman

Podle kanadských vědců mají černé díry korónu podobnou té sluneční. Její zhroucení generuje obří záblesky

Teorie říká, že černé díry nelze pozorovat na základě světla vyzařovaného (nebo odraženého) od hmoty v jejich nitru. Lze je ale „předpovědět“ pozorováním jevů v jejich blízkosti - například jevu gravitační čočky nebo pozorováním hvězd kroužících kolem zdánlivě prázdného prostoru.

Za nejviditelnější efekty jsou považované ty, které pocházejí z hmoty padající do černé díry. Tato hmota se dle předpovědí, podobně jako voda tekoucí do odtoku, soustřeďuje do rychle se otáčejících akrečních disků do té doby, než je černou dírou pohlcena. Vnitřní tření disk extrémně zahřívá a způsobuje tak vyzařování velkého množství rentgenového a ultrafialového záření. Černá díra tak sice není přímo zdrojem světla, funguje ale jako zdroj nepřímý.

Dalším místem produkujícím záření je koróna černých děr. Odpověď na otázku jakým způsobem koróny černých děr vznikají a jaké jsou jejich vlastnosti, vědci zatím hledají, přepokládá se ale, že ji podobně jako u sluneční koróny tvoří především vysokoenergetické částice.

Když se hroutí koróna

Nedávná pozorování rentgenové družice NuSTAR a observatoře Swift ukázala, že tyto koróny jsou zodpovědné za mimořádně silné záblesky rentgenového záření. Svá tvrzení vědci opírají o pozorování supermasivní černé díry Markarian 335, nacházející se ve vzdálenosti 324 milionů světelných let v souhvězdí Pegase.

V září 2014 zachytila observatoř Swift masivní záblesk vycházející z centra černé díry Markarian 335. Následná analýza rentgenového spektra družicí NuSTAR ukázala, že vlnová délka záblesku se lišila od záření produkovaného akrečním diskem. Odchylka záření ukázala, že zdrojem záblesku je posun a částečné zhroucení koróny černé díry.

Vzhledem k tomu, že se jedná o první pozorování tohoto typu záblesku, není podle vědců zatím jasné, jakým způsobem posun a zhroucení koróny černých děr vzniká.

jpl.nasa.gov