Česká stopa na Orionu: Detektory z ČVUT měřily záření při premiérovém letu

12.12.2014 - Martin Reichman

Start kosmické lodi Orion nebyl jen velkým dnem pro americkou kosmonautiku, byl také velkým dnem pro tu českou

Nová kosmická loď Orion, která minulý týden absolvovala svůj premiérový let, nesla na své palubě velké množství přístrojů sledujících průběh letu a stav kosmické lodi. Jedním z nich byl také nezávislý detektor záření (BIRD) na jehož stavbě se podíleli čeští odborníci.

České detektory záření

Na palubě lodi Orion bylo umístěno několik pasivních termoluminiscenčních detektorů v rámci experimentu RAM, které jsou schopny zaznamenat celkovou obdrženou dávku. Její hodnotu je však možno zjistit až po vyhodnocení na Zemi. Oproti tomu detektor BIRD je aktivní, to znamená, že po celou dobu měřil a zaznamenával aktuální hodnoty kosmického záření, které proniklo dovnitř kosmické lodě. Detektor byl navíc napájen z vlastních baterií a byl tak plně nezávislý na dodávkách elektrické energie.

Detektor BIRD byl vyvinut Johnsonovým kosmickým střediskem NASA a Univerzitou v Houstonu ve spolupráci s Ústavem technické a experimentální fyziky (ÚTEF) Českého vysokého učení technického v Praze. Naši odborníci dodali elektronické rozhraní a dva detektory založené na čipu TimePix, za jehož zrodem stojí skupina vědců z výzkumného centra CERN.

Šestice obdobných USB detektorů je již od roku 2012 na palubě Mezinárodní kosmické stanice (ISS). I ty byly vyvinuty ve spolupráci s ÚTEF ČVUT. Detektory jsou primárně určeny ke zjišťování nabitých částic, ale mohou být využity také k detekci fotonů či neutronů.

CSO