Cesty za poznáním: Jaká budoucnost čeká kosmickou loď Orion

11.12.2014 - Martin Reichman

Nejnovější video z dílny NASA poodhaluje plány výzkumu vesmíru pro příští léta. Klíčovou roli v nich má sehrát supertěžká nosná raketa SLS a také kosmická loď Orion, který minulý týden úspěšně absolvovala svůj první ostrý test. Ten příští ji čeká již na přelomu roku 2017-2018.

Absolvuje ji ale jiný Orion, zbrusu nový, pocházející z dílny Lockheed Martin. Cílem této mise, označované jako EM-1, bude oblet Měsíce a návrat na Zemi, trvat by měla jeden týden. Jiná bude také nosná raketa, NASA počítá, že v této době již bude mít k dispozici novou, supervýkonnou SLS.

Další v řadě plánovaných misí je EM-2, jejíž náplní bude odběr vzorků z planetky, s uměle přesměrovanou dráhou letu. Plány této mise jsou zatím známé pouze v hrubých obrysech a NASA na nich dále pracuje. Jisté je, že EM-2 by se měla uskutečnit během roku 2021 a měla by být první pilotovanou misí Orionu.

Cesta k Marsu

Celá příprava je směřována k nejdůležitější misi, která by měla odstartovat v polovině roku 2030. Jejím hlavním cílem je vysněná doprava lidské posádky k Marsu. Čas, který do této cesty zbývá, plánuje NASA využít k řešení klíčových otázek. Současná verze kosmické lodi Orion je totiž konstruována pro maximálně 21 dnů pobytu posádky. Cesta k rudé planetě by přitom měla trvat zhruba 6 měsíců. Kromě toho bude také nutné dopravit na Mars těžká zařízení, například rover a poskytnout astronautům bezpečný prostor pro přežití.