Chameleon uchem jehly: Ještěr menší než zrnko rýže

12.03.2018 - Zuzana Teličková

<p>Nejmenší chameleon pojmenovaný <em>Brookesia micra</em> může pohodlně stát nejen na prstu, ale i na hlavičce sirky.</p>

Nejmenší chameleon pojmenovaný Brookesia micra může pohodlně stát nejen na prstu, ale i na hlavičce sirky.

Jako zjevení působí druh chameleona, který byl v roce 2012 nalezen na jednom z malých ostrůvků madagaskarského souostroví Nosy Hara. Maličký ještěr dorůstá maximální délky 29 milimetrů. Od svého rovněž drobného blízkého příbuzného Brookesia minima, který žije na ostrově Nosy Be, se liší větší hlavou a kratším ocasem, jenž se v dospělosti zbarvuje do oranžova. Vědci přisoudili novému druhu, který je zároveň nejmenším známým chameleonem, latinský název Brookesia micra.

TIP: Bleskurychlí střelci jazykem: Tajemství unikátní lovecké techniky chameleonů

Chameleon patří ke čtyřem novým druhům objeveným týmem německých biologů při noční výpravě po ostrově. Vědci hledali s pomocí svítilen živočichy, kteří se přes den ukrývají pod listy rostlin a v noci vylézají na stromy.

Chameleonek dorůstá tak miniaturní délky zřejmě proto, že sám ostrov, na kterém se vyvinul, zabírá jen velmi malou plochu. Jedním z hlavních úkolů dnešní generace by podle ochránců přírody měla být snaha o ochranu přirozeného prostředí nejen tohoto nejmenšího chameleona na světě, ale všech zakrslých plazů, kteří jsou ohroženi zejména kácením lesů.