Chcete ošklivé a chladné léto? Vyvolejte velkou sopečnou erupci!

13.07.2015 - Stanislav Mihulka

Sopky manipulují klima naší planety už od nepaměti

Už nějaký čas víme, že velké sopečné výbuchy ovlivňují klima. Vědcům se ale zatím nepovedlo spojit historická data o atmosféře získávaných z vrtů v ledu s kolísáním teploty, které se odhaduje například z letorostů ve dřevě.

Dosavadní obtíže teď překonala nová studie, která spojuje téměř 300 známých velkých sopečných erupcí, k nimž došlo za posledních 2 500 let, s chladnými klimatickými extrémy, o nichž máme zprávy z letorostů i z historických záznamů. A už je to docela jasné.

Vědci zjistili, že velké sopečné výbuchy téměř zaručeně vyvolají velmi chladný rok s mizerným létem. Funguje to tak, že sopečné plyny v atmosféře reagují s vodní párou. Přitom vznikají mikroskopické kapičky kyseliny sírové, které pak odrážejí výrazně víc slunečního záření zpátky do vesmíru.

Desert Research Institute, Nature