Chystá se nástupce Hubbleova teleskopu: Bude mít 25× vyšší rozlišení

09.07.2015 - Martin Reichman

Nástupce Hubbleova teleskopu má mít 5× větší zrcadlo než Hubble a téměř 2× tak velké jako JWST. V provozu by mohl být v roce 2030

V souvislosti s nástupcem Hubbleova vesmírného teleskopu se nejčastěji hovoří o Vesmírném dalekohledu Jamese Webba. JWST ale ve skutečnosti nebude přímým nástupcem Hubbleova teleskopu, tím by se mohl stát nový teleskop High Definition Space Telescope - HDST.

Hubble s vysokým rozlišením

Plán na vytvoření Hubblea s vysokým rozlišením oznámilo v pondělí vědecké konsorcium AURA (Association of Universities for Research in Astronomy), sdružující sedm prestižních amerických univerzit. Konsorcium není v oblasti vesmírných teleskopů žádným nováčkem, za sebou má také počiny jakými jsou observatoř Gemini, solární observatoř NSO, nebo například vesmírný institut STScI. AURA také spolupracovala při vývoji Hubbleova teleskopu i na dalekohledu Jamese Webba.

HDST má mít až 25× vyšší rozlišení, než současný Hubble a velikostí svého zrcadla překoná i JWST. Nový teleskop by podobně jako Hubble pracoval v několika světelných spektrech - kromě viditelného, má být schopen pořizovat i snímky v infračerveném a ultrafialovém světelném spektru. Stejně jako dalekohled Jamese Webba má být HDST umístěn v Lagrangeově libračním bodě L2, ve vzdálenosti 1,5 milionu kilometrů od Země. Podle předběžných plánů by nový teleskop s vysokým rozlišením mohl začít pracovat okolo roku 2030.

University of Washington | washington.edu | hdstvision.org