Cigaretové nedopalky nabijí třeba mobil, budou z nich superkondenzátory

15.08.2014 - Martin Reichman

Korejští vědci ze Soulské národní univerzity našli způsob jak se vypořádat s nedopalky. Budou z nich vyrábět vysoce výkonné superkondenzátory.

Dnes většinou elektrickou energii ukládáme v akumulátorech, opakovatelně dobíjitelných elektrochemických bateriích. Superkondenzátory proti bateriím ale nabízí mnohem rychlejší nabíjení. Energie je v nich uchovávána přímo ve formě elektrostatického pole a chemické reakce zde neprobíhají, můžeme s nimi tedy snadno dosáhnout obrovského výkonu. Další jejich výhodou je velká trvanlivost. Nevýhodou dosavadních typů byla zatím malá energetická hustota, tedy poměr energie k objemu, ve kterém je uložena.

Materiály používané pro nejnovější generaci superkondenzátorů – grafen a uhlíkové nanotrubice, tento nedostatek částečně řešily. Nyní se jihokorejským vědcům podařilo využít k výrobě materiálu vhodného pro výrobu superkondenzátorů běžný odpad – cigaretové nedopalky.

TIP: Kdepak brčka: Větším problémem jsou pro oceány cigaretové nedopalky

Cigaretové filtry jsou obvykle vyráběné z acetátových vláken, tedy vysoce kvalitní celulózy, která se po zahřátí a přidání dusíku stává porézní. Právě tuto vlastnost vědci využili při výrobě materiálů pro nové superkondenzátory. Výsledky prvních testů vypadají zajímavě, nový materiál totiž podle zveřejněné studie fungoval lépe, než doposud používaný grafen. Grafen přitom patří mezi zázračné materiály, je nejpevnějším materiálem jaký známe a za jeho objev získali před čtyřmi lety Andre Geim a Konstantin Novoselov Nobelovu cenu za fyziku.

iopscience.iop.org