Čím je zajímavá hvězda typu T Tauri?

17.10.2015 - Michal Švanda

Hvězdy slunečního typu procházejí před hlavní posloupností vývojovou fázi hvězdy typu T Tauri – bouřlivou hvězdnou pubertou. Tyto hvězdy spektrálních typů F až M s hmotností menší než dvě Slunce se nacházejí téměř v hydrostatické rovnováze a jen pomalu kontrahují, čímž výhradně získávají energii. Vzhledem k tomu, že rozměry těchto hvězd jsou obrovské, je velká i jejich celková svítivost. Jde o plně konvektivní objekty s rychlou rotací s periodou jednoho až dvanácti dnů.

Astrofyzikové jsou přesvědčeni, že konvekce v součinnosti s rychlou rotací je původcem silných magnetických polí a hvězdy T Tauri v tomto nejsou výjimkou. Máme nezvratné důkazy, že fotosféry těchto hvězd jsou pokryty obřími hvězdnými skvrnami, vedle nichž jsou skvrny sluneční pouhými pihami. Hvězdné skvrny se mění podle toho, jak se přestavují magnetická pole, jež je způsobují. Nahromaděná energie se uvolňuje v ekvivalentech slunečních erupcí, tisíckrát mohutnějších, než co dokáže Slunce vyprodukovat dnes.

Magnetická pole se propojují do akrečního disku, který tyto hvězdy obklopuje. Podél siločar uniká silný hvězdný vítr, jenž odnáší značnou část momentu hybnosti hvězdy a zpomaluje její rotaci, postupně až na přijatelnou úroveň srovnatelnou s rotací Slunce (jedna otočka za měsíc). V okolním disku se formují zárodky planet.

Amatérští astronomové znají T Tauri hvězdy jako klasické zástupce nepravidelně proměnných. Fotometrická proměnnost je jednak způsobena hvězdnými skvrnami a změnami v chromosféře hvězdy, ale také zákryty hvězdy, zhustky prachu v protoplanetárním disku a rovněž probíhajícími erupcemi, jež se projevují ve všech spektrálních oborech.

Tajemství vesmíru 10/2013