Čím se liší planetka (asteroid) a kometa? Mohou existovat planetko-komety?

05.11.2014 - Michal Švanda

Hlavní rozdíl mezi planetkou a kometou spočívá ve složení obou těles. Zatímco planetky sestávají převážně z hornin, komety představují špinavé ledové koule.

Oba typy objektů tvoří pozůstatky po formování Sluneční soustavy před 4,5 miliardy let, planetky však vznikaly blíže Slunci, kde těkavé prvky jako vodní led sublimovaly, zatímco komety se rodily až za tzv. sněžnou čarou, kde již těkavé prvky zůstaly v ledové fázi. Například gravitační působení velkých planet nebo i okolních hvězd pak může komety nasměrovat do nitra Sluneční soustavy. Jakmile se vlasatice přiblíží Slunci, těkavé látky sublimují a vytvářejí dobře patrnou komu (prachoplynný oblak kolem ledového jádra komety) a v blízkosti Slunce i ohon (působení blízké hvězdy látku z komy „odfukuje“).

Vesmír však není černobílý, a tak známe i tělesa na pomezí komet a planetek: označují se jako kentauři a mají vlastnosti planetek (vysoký obsah pevných hornin) i komet (v blízkosti Slunce vytvářejí komu).

Tajemství vesmíru 1/2014