Čína chce jako první přistát na odvrácené straně Měsíce

28.09.2015 - Martin Reichman

Čína oznámila ambiciózní plán – chce přistát na odvrácené straně Měsíce a umístit tam radioteleskop

Stále ambicióznější čínský vesmírný program se chlubí velkolepými plány. Do roku 2020 by měla na odvrácené straně Měsíce přistát čínská lunární sonda. Hlavním cílem mise pojmenované Čchang-e 4 bude studium geologických podmínek na odvrácené straně Měsíce. Sonda Čchang-e 4 je identická se sondou, která v rámci projektu Čchang-e 3, dopravila na Měsíc robotické vozítko Jutu.

Měsíční radioteleskop

Geologie ale není jediným cílem mise. Čína by ráda na odvrácenou stranu Měsíce umístila radioteleskop určený pro astronomický výzkum. Vzhledem k tomu, že odvrácená strana Měsíce není ze Země dosažitelná rádiovým přenosem, počítá plán s vypuštění retranslačního satelitu a jeho umístěním na oběžné dráze Lagrangeova libračního bodu L2 soustavy Země-Měsíc. Satelit se tedy bude nacházet nad odvrácenou polokoulí Měsíce, vzhledem k charakteru oběžné dráhy bude ale viditelný i ze Země.

Start satelitu by se měl uskutečnit na konci roku 2018, lunární sonda by k Měsíci mohla vyrazit před rokem 2020. Pokud budou čínské plány úspěšné, stane se Čína první zemí na světě, jejíž sonda přistane na odvrácené straně Měsíce.

phys.org