Co je důvodem vrtkavého chování Saturnova měsíce Mimasu?

20.10.2014 - Martin Reichman

Cassini odhalila, že se Mimas nechová, jak by měl. Za jeho vrtkavostí je podle vědců podpovrchový oceán, nebo deformované jádro

Saturnův měsíc Mimas je známý především pro svou podobnost s fiktivní Hvězdou Smrti z Hvězdných válek. Vědce ale víc zaměstnává jeho chování, než vzhled, pozorování ze sondy Cassini totiž ukazují, že je Mimas podezřele vratký.

Důvodem kolísání vůči jeho ose může být existence podpovrchového oceánu, který by měnil těžiště měsíce a způsoboval tak jeho vychylování. Druhou možností, nad kterou vědci spekulují, je tvar jeho jádra. Je totiž možné, že jádro měsíce má tvar ragbyové šišky.

Voda nebo šišaté jádro?

Cassini zaznamenala, že se Mimas vychyluje výrazně více, než by podle svého tvaru vychylovat měl. Simulace předpovídaly vychýlení proti ose zhruba o 3 kilometry, reálná měření ale ukázala dvojnásobný náklon.

Pokud se potvrdí první možnost, připojí se Mimas do klubu dalších vesmírných těles s potvrzeným podpovrchovým oceánem. V něm jsou nyní další Saturnovy měsíce Enceladus a Titan nebo Jupiterovy měsíce Europa, Ganymed a Callisto. Šišaté jádro by zase znamenalo přehodnocení teorií o jeho vzniku. Podle vědců totiž Mimas vznikl před 4 miliardami let a měl by tedy mít kulaté jádro.