Co je to meziplanetární médium? Je ve Sluneční soustavě vakuum?

16.05.2015 - Michal Švanda

Meziplanetární médium je látka, která vyplňuje meziplanetární prostor. I když se často hovoří o vakuu, není meziplanetární prostor zcela prázdný. V prvé řadě jej vyplňují částice slunečního větru. Ten je složen převážně z protonů (a odpovídajícího počtu elektronů) a dále pak z jader helia a některých těžších prvků. V okolí Země nalezneme jednu až deset takových částic v krychli o hraně jednoho centimetru.

Dále se meziplanetárním prostorem pohybují četná prachová zrnka. Jejich původci jsou jednak komety, a jednak jsou to pozůstatky po dávných obdobích života Sluneční soustavy. A v poslední řadě pronikají do Sluneční soustavy částice příslušející mezihvězdnému prostoru, tedy přilétající k nám z hlubin Galaxie nebo jiných galaxií. Nejčastěji jde o prachová zrna nebo o vysokoenergetické částice.

Tajemství vesmíru 10/2014