Co nám mohou králíci povědět o vymření neandertálců?

11.06.2015 - Stanislav Mihulka

Fosilie králíků z Iberského poloostrova poodhalují rozdíly mezi životním stylem našich předků a neandertálců

O vymření  našich nejbližších příbuzných, neandertálců, přemýšlejí mnozí vědci už dávno. Králíci s tím obvykle nemají moc co dělat.  Ukazuje se ale, že průzkum fosilních zbytků králíků může objasnit historii na sklonku doby neandertálců.

Vědci analyzovali pozůstatky králíků z jeskyní na Iberském poloostrově. Zjistili přitom, že králíci byli zásadní součástí jídelníčku moderních lidí, ale neandertálci si na nich nijak zvlášť nepochutnávali.

Králíci přitom právě na Iberském poloostrově vznikli a podle vědců představují velmi zvláštní druh zdroje potravy. Lze jich najít množství najednou, relativně snadno se chytají a jejich úlovek lze do jisté míry předpovědět. Moderní lidé dokázali lépe lovit v měnícím se prostředí a využívat při tom různé technologické vychytávky. Zdá se, že jsme zdroje v prostředí využívali lépe než neandertálci a nejspíš díky tomu jsme je v evolučním závodu porazili.

Bournemouth University, Journal of Human Evolution