Co používali zubaři v době kamenné? Naostřené pazourky!

17.07.2015 - Martin Reichman

Italští archeologové našli důkaz o nejstarším stomatologickém zákroku. Ošetření zubu objevili u muže, který žil před 14 tisíci lety

Ani v dnešní době pokročilých technologií, technických a medicínským prostředků není návštěva zubaře nic, na co bychom se vyloženě těšili. Prostředky našich předků byly v tomto směru pochopitelně podstatně omezenější, ani jim se ale zubní kazy nevyhýbaly. Jaké nástroje ale používali dávní zubaři?

Odpověď na tuto otázku poprvé přinesl před 15 lety profesor Missourské univerzity Andrea Cucina. Archeologické nálezy na několika místech dnešního Pákistánu odhalily cílené používání stomatologických nástrojů již před 8 až 9 tisíci lety.

Zubaři ze starší doby kamenné

Nejnovější objev italských vědců jde ale ještě dál. Ošetření zubu objevili u muže, který žil před 14 tisíci lety, tedy v období počátku pozdního paleolitu - starší doby kamenné. V této době lidé používali pazourky, štípané kamenné nástroje a nástroje vyrobené z kostí a paroží. Stejné nástroje se podle vědců požívali i k ošetření zubů.

Závěry vědců potvrzují i snímky z elektronového mikroskopu SEM. Ty odhalily pravidelné, přibližně 2,5 milimetru velké otvory v zubech 25letré muže, vytvořené podle všeho pomocí naostřených pazourků

Ošetření zubů bylo v minulosti zdokumentováno u lidí žijících před 6 tisíci lety ve Francii a na území dnešní Ukrajiny. Archeologické objevy také ukázaly, že se nástroje k ošetřování zubů používaly před 6 tisíci lety v dnešní Indii a v Číně. Nejnovější objev italských vědců je ale důkazem o doposud nejstarším stomatologickém zákroku v lidských dějinách.

Scientific Reports