Co prozradila DNA: Jsme stejní jako neandrtálci?

22.08.2013 - Zuzana Teličková

Archeologické nálezy již dávno potvrdily, že člověk současného typu se v mnoha aspektech fyzicky liší od člověka neandrtálského, s nímž žil na území Evropy a západní Asie po dobu 5 až 7 tisíc let. Ukazuje se však, že lidé mají s neandrtálci společného více, než se myslelo

Výzkum amerického biologa Gregory Hannona z Laboratoře Cold Spring Harbor a slavného luštitele genomu neandrtálců Svanta Pääbo z Institutu Maxe Plancka v Leibzigu však nyní prokázal, že moderní člověk je neandrtálcům podobný mnohem více, než se vědci domnívali. Při výzkumu použil Hannon svou vlastní technologii vytvořenou v roce 2007, která umožňuje velmi přesně, rychle a levně získat z genomu zcela konkrétní informace. „Naše technologie je obzvláště užitečná, když chceme pracovat s těmi nejkontaminovanějšími vzorky,“ říká Hannon. „Identifikujeme a pak zvětšíme jen ty části DNA, jimž se říká exony. Jsou to části sekvence DNA, podle kterých se obvykle tvoří bílkoviny. Zahrnují jen malý úsek celého genomu moderního člověka, přibližně jedno procento.“

Hannonovou metodou bylo na počátku výzkumu odhaleno asi 1000 rozdílů v exonech neandrtálce a člověka. Když však byly do analýzy zahrnuty genomové variace padesáti jedinců moderního člověka z různých etnických skupin, kleslo toto číslo na neuvěřitelných 88. Navíc jsou podle Hannona tyto rozdíly s největší pravděpodobností nepodstatné. Vědci předpokládají, že po vypracování srovnávací analýzy dalších vzorků lidského genomu pocházejících od několika set současných jedinců bude počet rozdílů ještě menší. „A kdybychom měli k dispozici i jiné vzorky z tkání člověka neandrtálského, mohly by být rozdíly v proteomu prakticky nulové,“ dodává Hannon. Kromě existence překvapivě podobného souboru proteinů vědci navíc dokázali, že člověk současného typu i neandrtálec se prakticky stejnou měrou liší od svého nejbližšího příbuzného – šimpanze.