Oortovo mračno: Co se nachází za oběžnou dráhou Neptunu?

11.05.2014 - Michal Švanda

Poslední planeta Sluneční soustavy, Neptun, obíhá Slunce po téměř kruhové dráze ve vzdálenosti třicetkrát větší než Země. Bezprostředně za drahou Neptunu až do vzdálenosti asi 55 astronomických jednotek (AU) nalezneme Edgeworthův-Kuiperův (E-K) pás planetek.

Tato zásobárna asteroidů je mnohem větší než hlavní pás planetek mezi Marsem a Jupiterem a zahrnuje především různě velké kusy rozličných ledů (kromě ledu vodního pak především ledy metanu nebo amoniaku). Největším známým tělesem E-K pásu je Pluto s průměrem 2 300 km, donedávna řazené mezi planety. Souhrnná hmotnost objektů E-K pásu se odhaduje asi na desetinu hmotnosti Země.

Za E-K pásem se rozkládá rozptýlený disk sahající až do vzdálenosti 100 AU a možná i dále. Nachází se v něm jen málo těles, která pak obíhají kolem Slunce po skloněných eliptických drahách. Rozptýlený disk představuje zřejmě zásobárnu krátkoperiodických komet.

Tip: Nová trpasličí planeta daleko za drahou Neptunu. Po Sedně už druhá

Na samé hranici obklopuje Sluneční soustavu pravděpodobně kulový obal složený z ledových těles – Oortovo mračno. Jde o hypotetický pozůstatek původní protoplanetární mlhoviny, který sem byl vymeten intenzivním slunečním vichrem krátce po vzniku solárního systému. Oortovo mračno je nejspíš zdrojem dlouhoperiodických komet, přičemž celková hmotnost jeho těles se odhaduje na desetinásobek hmotnosti Země.

Tajemství vesmíru 4/2013