Co by se stalo, kdyby se Země převrátila? Změnilo by to náš život?

02.07.2015 - Michal Švanda

Zdá se vám uvedená otázka nesmyslná? Zřejmě ano. Vědci však téměř jistě vědí, že v minulosti se jedna planeta „vzhůru nohama“ skutečně obrátila. Řeč je o Venuši, která jako jediná ve Sluneční soustavě rotuje v opačném smyslu, než obíhá kolem Slunce. K možným hypotézám patří dávná tečná srážka s jiným planetárním zárodkem, jež mohla rotační osu převrátit. (Pro zajímavost: Uran má zase osu téměř v rovině oběžné dráhy, takže jakoby „válí sudy“.)

Jak by však podobná událost změnila náš život v případě Země, pomineme-li fakt, že by takový impakt velká část biosféry nejspíš nepřežila? Pokud by se zachovala rotační perioda, následky by byly spíše kosmetického rázu. Přirozeně by se změnil smysl „západu“ a „východu“, neboť Slunce by vycházelo na západě a směřovalo by k východu, kde by posléze zapadlo. Prohodila by se také roční období: léto by na severní polokouli nastávalo od prosince do února.

Naše vnímání „severu“ a „jihu“ by však nejspíš zůstalo stejné a severní polokoule by zřejmě nadále nesla totéž označení. Sever od jihu totiž odlišuje orientace magnetického pole Země, které se odvíjí od rotujícího nitra tělesa, takže by se převrátilo společně s planetou a střelka kompasu by sever ukazovala stále v arktických oblastech.

Podstatně by se ovšem proměnila noční obloha. Již bychom nevídali Polárku, Velký vůz či Kasiopeu, ale museli bychom si zvyknout na nová souhvězdí jako Jižní kříž, Tukana nebo Mečouna. Měsíc by byl také „vzhůru nohama“. A pokud si chcete podobnou situaci vyzkoušet v praxi, stačí vyrazit na jižní polokouli.

Tajemství vesmíru 11/2014