Co by se stalo, kdyby Zemi pozřela černá díra? Možná vůbec nic

18.06.2015 - Martin Reichman

Uznávaný fyzik tvrdí, že pokud by Zemi pozřela černá díra, existovala by Země dál, jako svůj holografický obraz

Teoretický fyzik Samir D. Mathur, který se specializuje na teorii superstrun a fyziku černých děr přišel s velmi provokativní teorií. Černé díry v ní přirovnává k replikátorům, či kopírkám. Podle Mathura bychom si faktu, že Zemi pozřela černá díra vlastně ani nemuseli všimnout. Černá díra by totiž vytvořila její téměř dokonalý holografický obraz.

Nová teorie mezi vědci okamžitě rozpoutala vášnivé debaty a není divu, Samir Mathur totiž není žádný druhořadý bláznivý fyzik. Před několika lety se mu podařilo doplnit a rozvinout teorie jiného velikána teoretické fyziky - Stephena Hawkinga, když popsal tvar černých děr jako klubka vesmírných řetězců. Vyřešil tak některé nepřesnosti v problematice tzv. Informačního paradoxu a do jisté míry změnil pohled fyziků na černé díry jako takové.

Odpůrci Mathurovy nové teorie upozorňují, že aby byla jeho teorie funkční, musela by černá díra (podle hypotézy komplementarity) fungovat jako dokonalý replikátor a vytvářet dokonalý holografický obraz. Mathur naopak zdůrazňuje, že nedokonalost je prazákladem vzniku vesmíru. Bez nedokonalého rozptylu materiálu vytvořeného během Velkého třesku by podle něj nemohl vzniknout vesmír, planety, hvězdy a pochopitelně ani lidé. Podle Mathura tak nemůže existovat ani dokonalá černá díra.

Ohio State University | news.osu.edu