Co se stane, když do sebe galaxie narazí?

04.09.2014 - Michal Švanda

Jakkoliv se zdá být srážka dvou galaxií synonymem pro naprostou katastrofu, pravý opak je pravdou. Galaxie se nesrážejí jako auta na dálnici, ale spíše se prolínají a typicky splývají v jednu, což je dáno neuvěřitelně řídkým mezihvězdným prostorem. Stačí si uvědomit, že nejbližší soused Slunce (jež má průměr necelých 1,5 milionu kilometrů) leží ve vzdálenosti více než čtyř světelných let, konkrétně 41 296 088 milionů kilometrů. Fyzické srážky hvězd jsou tedy při kolizi galaxií nesmírně vzácné.

To však neplatí pro obří molekulová oblaka, která jsou sice velmi řídká, ale dosahují rozměrů v hodnotách i stovek světelných let a často se nacházejí právě v hydrodynamické rovnováze. Srážka dvou molekulových oblaků při kolizi galaxií již tak vzácná není a představuje jeden z důvodů pro narušení rovnováhy oblaku a počátek tvorby nových hvězd.

Tajemství vesmíru 11/2013