Co stojí za bizarním vzhledem Uranova měsíce Mirandy?

11.10.2014 - Martin Reichman

Uranův nejmenší měsíc vypadá jako Frankenstein. Vědci si doposud mysleli, že za jeho vzhled mohou vesmírné kolize, skutečným viníkem je ale možná Uran sám

Miranda je jedním z pěti měsíců planety Uran a je také jeho nejvnitřnějším měsícem. Jedná se o poměrně malý měsíc s průměrem 471 kilometrů, což je přibližně sedmina našeho Měsíce. Jde ale také o jeden z nejbizarnějších útvarů v naší Sluneční soustavě.

Frankenstein mezi měsíci

Na Mirandě se nachází obrovské kaňony, z nichž některé jsou až 12× hlubší než americký Grand kaňon, obrovské impaktní krátery i obří útesy. Dosavadní teorie týkající se jeho vzhledu předpokládaly, že je výsledkem dávné vesmírné katastrofy, obrovské srážky nebo torzem po mnohačetných dopadech velkých vesmírných objektů. Nový výzkum ale ukazuje, že za jeho bizarním vzhledem může být samotný Uran, respektive jeho slapové síly.

Cílem zkoumání vědců z Brownovy univerzity byly tzv. korony, které se kromě Mirandy nacházejí také na Venuši. Jedná se o zvláštní geologické útvary připisované nejčastěji vulkanické aktivitě. Korony jsou pravděpodobně pozůstatkem podpovrchových procesů, při nichž horká hmota vyboulí povrch měsíce až do jeho propadnutí, podobně jako když praskne bublina. Výsledkem je zhroucený zvrásnělý povrch s ostrým okrajem. Pomocí 3D simulace nyní vědci zjistili, že za těmito podpovrchovými procesy s největší pravděpodobností stojí slapové síly samotného Uranu