Co je helipauza? Dostal se Voyager 1 za hranici Sluneční soustavy?

19.04.2014 - Michal Švanda

Sféra vlivu Slunce, která naši hvězdu obklopuje, se nazývá heliosféra, přičemž hranice této plazmové struktury se označuje jako heliopauza. Vně heliopauzy již převažuje vliv mezihvězdného plazmatu. Heliopauza se nachází relativně hluboko ve Sluneční soustavě: odhaduje se, že leží ve vzdálenosti 150 astronomických jednotek (AU) a její poloha a možná i tvar se mění v závislosti na mnoha faktorech. Sluneční soustava jako sféra dominujícího gravitačního vlivu Slunce však zasahuje asi tisíckrát dále.

Meziplanetární sonda Voyager 1 je v současnosti nejvzdálenějším objektem vyrobeným lidskou rukou, nacházejícím se ve vzdálenosti 125 AU (konec roku 2013). Podle měření palubních přístrojů měla sonda v srpnu 2012 dosáhnout heliopauzy (ve vzdálenost 121 AU), což NASA po vyhodnocení dat v roce 2013 potvrdila. Sonda totiž registrovala zvýšené množství nabitých částic mezihvězdného původu a ubývání částic slunečních; dramaticky se změnil i charakter meziplanetárního magnetického pole. Družice stále funguje a komunikuje se Zemí.

Tajemství vesmíru 3/2013