Co řídí sexuální orientaci? Chemické značky na DNA

10.10.2015 - Stanislav Mihulka

Homosexualitu mají na svědomí chemické značky, které ovládají aktivitu genů

Vědci se už před dvěma desetiletími víceméně dohodli, že homosexualita není volbou životního stylu. Sexuální orientace podle nich vychází z biologie a alespoň z části je daná geneticky. Jenže geny pro homosexualitu zatím vzdorují snahám o objevení. Jakoby v tom geny měly prsty a přitom ne úplně. Například jednovaječné dvojče muže homosexuála má jen asi 20% až 50% šanci, že bude také gay.

Podle nové studie dvojčat mužského pohlaví nejsou v určení sexuální orientace rozhodující geny, ale přesto vychází z DNA. Klíčovou roli by v homosexualitě totiž mohla hrát epigenetika, čili chemické značky na DNA, které ovlivňují aktivitu jednotlivých genů.

Podobná situace je například u včel, u nichž mají včelí matka a dělnice naprosto stejnou DNA a všechny geny, liší se jenom několika sty chemickými značkami na DNA. Rozdíl mezi matkou a dělnicí se ale rozhodně nedá přehlédnout.

Tyto chemické značky na genech jsou z části dědičné a z části je ovlivňuje prostředí, což by vysvětlovalo zvláštní povahu dědičnosti lidské homosexuality.

Science, American Society of Human Genetics