Co způsobuje záři emisní mlhoviny? A proč svítí mlhoviny reflexní?

21.10.2014 - Michal Švanda

Mlhoviny patří mezi nejhezčí a milovníky oblohy nejčastěji vyhledávané nebeské objekty. Podle typu záření je dělíme na emisní a reflexní. Jak název napovídá, reflexní mlhoviny září odraženým (reflexe = odraz) světlem blízkých hvězd. Přesněji řečeno se jedná o světlo rozptýlené, a protože nejvíce se rozptylují kratší vlnové délky, jsou reflexní mlhoviny na barevných snímcích nejčastěji namodralé.

Naproti tomu emisní mlhoviny svítí svým vlastním světlem, nejčastěji ve spektrálních čarách vodíku – nejvíce zastoupeného prvku ve vesmíru –, ale také v čarách dalších prvků, například kyslíku a jiných. Toto vlastní záření plynu má na svědomí ionizace ultrafialovým světlem blízkých horkých hvězd (zmíněné hvězdy nejčastěji z této mlhoviny vznikly, viz dále; v tom případě se mnohdy jedná o oblasti HII, tedy ionizovaného vodíku).

Pro úplnost dodejme, že planetární mlhovina, tedy odvržená obálka umírající hvězdy, je také mlhovinou emisní, přičemž zdroj energie pro ionizaci plynu v rozpínající se mlhovině tvoří horké odhalené jádro umírající hvězdy.

Tajemství vesmíru 12/2013