Curiosity dorazil k cíli. Začíná stoupat na horu Mount Sharp

13.09.2014 - Martin Reichman

Rover Curiosity po dvou letech dosáhl svého cíle – úpatí hory Mount Sharp a nyní začíná stoupat k jejímu vrcholu. Příští zastávkou je Pahrump Hills

Úpatí hory Mount Sharp je samozřejmě cílem pouze dílčím, ta pravá zábava teprve nyní začíná. Curiosity dorazil, i přes nemalé problémy, do plánované oblasti a nyní jej kromě zdolání 5,5 kilometrů vysoké hory čeká především sběr vzorků a jejich analýza. Podle Jima Greena, ředitele NASA Planetary Science Division, nyní zahájí Curiosity novou kapitolu svých vědeckých objevů.

Výzkum bude zahájen v blízkosti bodu nazvaného Pahrump Hills, u kterého je povaha terénu lepší, než u původně předpokládaného Murray Buttes. Oba tyto vstupní body přitom leží na stejné, jižní straně hory. To je pro vědce podstatné, neboť tvar hory napovídá, že materiál nacházející se v této části hory se sem dostal vlivem eroze z jejího vrcholu. To samozřejmě přidává zdejším vzorkům na atraktivitě a patrně také proto vědci Pahrump Hills považují z vědeckého hlediska za zajímavější, než původně uvažovanou oblast Murray Buttes.

Mount Sharp je učebnicí o historii Marsu

Hora Mount Sharp není standardním vrcholem kráteru vzniklým po dopadu meteoritu. Je centrálním bodem obrovského 154 kilometrů velkého komplexního kráteru. Tento typ kráterů vzniká dopadem extrémně velkých meteoritů a je pro ně typický právě centrální vrchol, který vzniká po uvolnění stlačené horniny.

Dalším typickým rysem komplexních kráterů je terasovité stupňování vnitřních valů, jednotlivé vrstvy Mount Sharp tak představují dokonalý vědecký archiv historie Marsu. Vědci také předpokládají, že kráter byl v minulosti naplněn vodou a případné usazeniny tak mohou obsahovat informace staré až 2 miliardy let. Curiosity se tak nyní bude více věnovat odběru vzorků a jejich analýze pomocí svých vědeckých přístrojů.