Dalekohled Jamese Webba: Nástupce populárního Hubblea

17.03.2014

Teleskop Jamese Webba -<p>JWST s objektivem o průměru 6,5 m se stane největším vesmírným dalekohledem</p>
Teleskop Jamese Webba -

JWST s objektivem o průměru 6,5 m se stane největším vesmírným dalekohledem

Připravovaný dalekohled James Webb Space Telescope (JWST) by se měl stát nástupcem známého Hubbleova vesmírného dalekohledu, přičemž plocha jeho objektivu má být sedmkrát větší. JWST bude zaměřen na výzkum vesmíru v oboru infračerveného záření, jež dokáže proniknout například skrz oblaka kosmického prachu, která nejsou průhledná pro viditelné světlo. To umožní lépe studovat vzdálené mlhoviny, molekulární oblaka v místě rodících se hvězd, prachoplynné disky mladých hvězd se vznikajícími planetami, jádra aktivních galaxií apod.

Objektiv bude složen z osmnácti hexagonálních segmentů o celkovém průměru 6,5 m, což umožní nahlédnout hlouběji do vesmírného prostoru a pozorovat slabší objekty. Velké zrcadlo také dovolí pořizovat snímky s mimořádným rozlišením. Tak velký objektiv však není možné zhotovit z jednoho kusu a ten pak instalovat přímo na dalekohled. Proto se musí všech osmnáct segmentů zrcadla rozložit do požadovaného tvaru až ve vesmíru.

Po startu bude dalekohled JWST naveden do oblasti Lagrangeova libračního bodu L2, kolem nějž bude kroužit po dráze o poloměru 800 000 km. Veškeré součásti dalekohledu musí fungovat spolehlivě, neboť nebude možné provádět jakoukoliv údržbu či opravy. Vývoj dalekohledu je oproti předpokladům mnohem složitější a nákladnější. Původně byl start v plánu v roce 2007 a náklady se odhadovaly na půl miliardy dolarů. Avšak loni se již počítalo se startem v roce 2018 a předpokládané náklady se vyšplhaly na 8,7 miliardy dolarů.

James Webb SPace Telescope