Dalekohled Kepler objevil více než 700 nových exoplanet

01.03.2014 - Petr Broža

Počet nových planet nacházející se mimo Sluneční soustavu se tak téměř zdvojnásobil. Na několika z nich by se navíc mohl vyskytovat život

Do této chvíle byla známa tisícovka potvrzených exoplanet a násobně větší počet kandidátů – to jsou úkazy, které se teprve jako exoplanety musí potvrdit například dalším pozorováním nebo propočty. 715 nových exoplanet tak rozšířilo počet celkem známých objektů na 1 500 až 1 800, záleží na to, jaký z pěti nejznámějších katalogů budeme brát v úvahu. Mise dalekohledu Kepler je zodpovědná za objev více než polovinu této hodnoty – k aktuálnímu datu jde o 961 exoplanet.

Tip: Lovec exoplanet, sonda Kepler, vstala z mrtvých

Více než 94 procent nalezených planet jsou světy menší než Neptun, což potvrzuje předchozí Keplerovy pozorování, že naše Galaxie je plná kamenných planet jako je Země. Většina z těchto 715 nově objevených planet obíhá blízko okolo mateřské hvězdy, což je dělá příliš horkými pro život. Čtyři z těchto planet však mají méně než 2,5násobek velikosti Země a nachází se uvnitř obyvatelné zóny, kde by mohla existovat tekutá vody umožňující život.