Další krůček k pochopení tajemství temné hmoty: Proč nereaguje sama na sebe?

27.03.2015 - Martin Reichman

Vědci se pokusili zmapovat chování temné hmoty během galaktických kolizí a podařilo se jim zjistit, co temná hmota nedělá

Temná hmota a temná energie společně utvářejí 96 % vesmíru. Přitom se nepodobají ničemu, s čím se můžeme na Zemi setkat. Svým působením mohou ovlivňovat celé galaxie, jejich vznik i rychlost jejich rotace. Přestože nejsou vidět, zdá se, že jsou přítomné všude. Vědci nyní spojili síly Hubbleova vesmírného teleskopu a rentgenové observatoře Chandra, aby odhalili další část tajemství těchto záhadných částic.

Galaxie jsou utvářeny třemi hlavními složkami – hvězdami, oblaky plynu a temnou hmotou. Cílem pozorování proto byly vesmírné srážky galaxií a pozorování interakce jejich jednotlivých složek. Zatímco interakce hvězd je při těchto srážkách zanedbatelná, neboť jsou od sebe značně vzdáleny, oblaka plynu reagovala předvídavým zpomalujícím způsobem. Temná hmota ale podle vědců nejenže nereagovala na cokoli hmotného, zcela minimální byla i vzájemná interakce samotné temné hmoty.

Samotné pozorování temné hmoty je velmi složité, nejen že sama nezáří, ale nelze vidět ani její stín. Vůbec neinteraguje se světlem. Ani je nevydává, ani nepohlcuje. Jediný způsob jak temnou hmotu pozorovat, je sledování jejích gravitačních účinků.

Právě na základě gravitačních účinků vědci dospěli k závěru, že temná hmota na sebe sama reaguje výrazně méně, než se předpokládalo. Zjistili tak, že je ještě méně uchopitelná, než jsme si mysleli. Pravda, může to vypadat jako všední zjištění, nicméně vědět čím temná hmota není, může být stejně důležité, jako to, čím ve skutečnosti je. Nová pozorování tak zase poodhalila část tajemství temné hmoty.

spacetelescope.org