Další objev Curiosity: Dvoumetrový železný meteorit Libanon

22.07.2014 - Martin Reichman

Sonda Curiosity na své cestě k úpatí hory Mount Sharp narazila na dvoumetrový železný meteorit. Je to krasavec

Železné meteority jsou podle všeho na povrchu Marsu běžné, podobné objevy učinily i předchozí generace sond Spirit a Opportunity a neznámé nejsou ani na Zemi, i když zde převažují meteority na bázi hornin.

Nově objevený meteorit roverem Curiosity je zajímavý svým tvarem. Vědci předpokládají, že dutiny mohly vzniknout erozí, nebo mohly obsahovat vzácné krystaly olivínu, které se objevují právě v jádrech hrubozrnných železných meteoritů – tzv. pallasitů. Tento typ meteoritů je na naší Zemi velmi vzácný a tvoří méně než 1% všech dopadnuvších meteoritů. Objevený meteorit má velikost 2×2 metry a byl pojmenován Libanon, menší část pak nese název Libanon B.

Výsledky složení meteoritu pochází z kamery ChemCam (Chemistry and Camera), která je jedním z deseti přístrojů, jimiž je Curiosity vybaven. Kamera k analýze využívá laserový paprsek s výkonem milionu wattů, který při dopadu na povrch meteoritu vypaří povrchovou vrstvu horniny. Ionizovaný plyn (plasmu) v tu chvíli vyfotí citlivá kamera s teleobjektivem a monochromatický obraz odešle do spektrometru. Ten na základě zachyceného záření určí, jaké prvky hornina obsahuje.