Další velký krok lidstva: Co nás čeká před cestou na Mars?

21.07.2014 - Martin Reichman

Od časů prvního člověka na Měsíci urazilo lidstvo ve výzkumu vesmíru pořádný kus cesty. Přesto zdá se, že nadcházející desetiletí bude v této oblasti přelomové. Možná nás čeká další velký skok lidstva

Je to již 45 let co Neil Armstrong vstoupil jako první člověk na Měsíc a změnil tak běh lidských dějin. Během následujících let jsme prozkoumali Halleyovu kometu, Discovery vynesl do vesmíru Hubbleův kosmický teleskop, na Marsu a Saturnově měsíci Titanu přistály naše sondy.

Patrně nejočekávanější misí blízké budoucnosti je vyslání lidské posádky na Mars. Přípravy k této přelomové cestě již pochopitelně probíhají a to nejen na naší Zemi. Množství zkoušek a experimentů probíhá 250 kilometrů nad našimi hlavami, na oběžné dráze Země, v podmínkách, které bychom doma obtížně simulovali.

NASA také plánuje experiment, při němž by robotické sondy zachytily a přesměrovaly asteroid k oběžné dráze Měsíce. Ten by později mohli prozkoumat astronauti a získat tak množství informací pocházejících z hlubinného vesmíru. Měsíc bude astronautům sloužit jako výcvikový kemp, budou na něm řešit složité situace v podmínkách, jaké na ně mohou čekat na Marsu.

Mise k Marsu je pro vědce tou nejzásadnější, slibují si od ní odpovědi na otázky možného života ve vesmíru nebo například odpověď zda bychom Mars mohli k životu využívat my sami. Před samotným startem k rudé planetě nás ale čeká mnoho zajímavých událostí. Zde je harmonogram těch nejdůležitějších:

2014: v prosinci je naplánován první zkušební let rakety Orion
2015: v červnu se sonda New Horizons poprvé přiblíží k Plutu
2016: k Marsu odstartuje dvojice sond InSight a ExoMars Trace Gas Orbiter