Data sondy MAVEN naznačují, že atmosféru Marsu ukradlo Slunce

06.11.2015 - Martin Reichman

Sonda MAVEN odhaluje, jakým způsobem přišel Mars o svou atmosféru. Viníkem je sluneční vítr

Mars měl podle vědců v minulosti hustou atmosféru, která na této planetě zajišťovala teplé a vlhké prostředí s tekoucí vodou. Události, které stály za změnou marsovského prostředí, nyní odhalila sonda MAVEN.

Velká sluneční krádež

Výsledky měření, které provedla sonda Maven z oběžné dráhy Marsu naznačují, že příčinou ztráty marsovské atmosféry je sluneční vítr. Tento proud částic, tvořený především protony a elektrony, jehož zdrojem je sluneční korona, dokázal postupně odvát marsovské magnetické pole, které tvořilo ochrannou vrstvu planety.

Podle vědců přišel Mars o svůj magnetický štít zhruba před 4,2 miliardami let, kdy bylo působení a aktivita Slunce mnohem intenzivnější, než je tomu dnes.

TIP: NASA věří, že družice MAVEN vyřeší největší záhadu Marsu: Kam zmizel život?

Působení slunečního větru dokázalo odvát přibližně 100 gramů atmosféry za jednu sekundu. Tato nepatrná, ale kontinuální krádež stačila k tomu, aby Mars přišel o podstatnou část své atmosféry. Data z MAVEN navíc ukazují, že během slunečních bouří rostlo množství uloupené atmosféry exponenciálně.

• Zdroj fotografií: NASA, GSFC