Data z vesmíru potečou laserovým paprskem. Testovat se bude přímo na ISS

14.03.2014 - Petr Broža

Mezinárodní vesmírná stanice již brzy otestuje vysokorychlostní přenos dat na Zemi laserovým paprskem. Oproti rádiovému přenosu se rychlost zvýší až na 50 Mb/s

Třetí zásobovací modul Dragon společnosti SpaceX, který odstartuje v neděli 16. března (dne počasí), kromě zásob a vědeckých potřeb doveze na Mezinárodní vesmírnou stanici také zařízení zvané Optical Payload for Lasercomm Science (OPALS). To bude testovat datovou komunikaci laserovým paprskem místo běžného rádiového spojení.

„Optické spojení z vesmírem naprosto změní pravidla hry,“ poznamenal manažer projektu Matt Abrahamson. Data posíláná laserovým paprskem tečou násobně rychleji než klasickou rádiovou cestou. Tento krok je zásadní pro komunikaci s vesmírnými sondami a misemi s lidskou posádkou. Současné přístroje, ať už jde o měřící aparatury nebo kamery, dokážou pracovat s výrazně většími objemy dat (videa, fotografie...), je však problém tyto objemy dostat zpět na Zemi.

Současné technologie umožňují přenos rychlostmi 200 až 400 kb/s, zatímco OPALS bude komunikovat za ideálních podmínek až 50 Mb/s. V budoucnu se pak můžeme dostat až na rychlosti okolo gigabitu. To je jako bychom srovnávali dial-up a kabelové připojení. Snadno tak budeme přenášet HD video online – představte si například přímý přenos v HD kvalitě z Měsíce, který budete sledovat na Youtube.

Poté, co se OLAPS dostane na ISS, bude pomocí robotického ramene instalován na vnější plášť stanice. Testy budou pak probíhat následující tři měsíce.

Tip: Laserová komunikace Země-Měsíc byla již vyzkoušena díky sondě LADEE