Dávný virus v lidském genomu chrání zárodky našich dětí

21.04.2015 - Stanislav Mihulka

Endogenní retrovirus HERVK(HML-2) má významný podíl na vývoji lidských embryí. Chrání je před cizími viry

V našem genomu je spousta černých pasažérů. Jsou to sekvence virů, jimiž jsme se v minulosti nakazili a už tam zůstaly. Dnes tvoří podstatnou část lidského genomu. Některé z nich se jen tak vezou, jiné občas dělají problémy a najdou se i takové, které nám pomáhají. Teď se ukázalo, že jednomu z nich nejspíš za mnohé vděčíme.

Endogenní retrovirus HERVK(HML-2) se aktivuje v lidských embryích. Chrání je před cizími viry, a zároveň pomáhá s vývojem ranného lidského zárodku. S tímto objevem se opět vracejí kontroverzní představy o tom, jak naši evoluci po dlouhé miliony a miliony let pokoutně ovlivňují viry, které sedí přímo v lidském genomu. Jako bychom byli pouhými loutkami, za jejichž nitky tyto viry tahají.

Sekvence endogenních retrovirů, které kdysi přišly do lidského těla jako nákaza a nakonec v něm uvízly natrvalo, představují téměř 10 procent lidského genomu. Donedávna jsme je považovali za vypnuté, postupně se ale ukazuje, že některé endogenní retroviry ještě zdaleka nejsou mrtvé. Endogenním retrovirem HERVK(HML-2) jsme se nakazili asi před 200 tisíci lety a přitom je stále aktivní.

Jak už to bývá, k objevu došlo náhodou, když vědci zkoumali aktivitu genů 3 dny starého lidského embrya. Kromě DNA rodičů tam ale našli i spoustu genetického materiálu HERVK. Buňky embrya byly plné virových proteinů HERVK a některé z nich dokonce vytvářely útvary podobné virům.

NewScientist, Nature