Devět měsíců chrlí lávu, teď hrozí tsunami

18.09.2014 - Martin Reichman

Před devíti měsíci hladinu Tichého oceánu protrhla nečekaná erupce. Z mořské hladiny začal růst nový ostrov, který dodnes chrlí lávu a obrovské množství popela

Nově vznikající vulkanický ostrůvek se původně nacházel přibližně 500 metrů jihovýchodně od neobydleného vulkanického ostrova Nišino šima. Nekonečný proud lávy ale způsobil, že se nově vzniklý ostrov nejprve spojil se svým sousedem, aby jej nakonec pohřbil pod nánosem magmatu.

Ani poté ale sopečná činnost neustala a ostrov nadále rychle roste. Vědci se tak nyní zabývají otázkou, zda překotný růst nemůže být nebezpečný, přestože se ostrov nachází přibližně 500 kilometrů od japonského pobřeží.

Obava z tsunami

Podle vědců z Tokijské univerzity dokonce hrozí, že by se část tohoto hybridního ostrova mohla utrhnout a zhroutit se do moře. Simulace, kterou vytvořil japonský vědec Fukashi Maeno ukazuje, že by v takovém případě mohlo dojít k velké vlně tsunami, která by bez problémů smetla obyvatele ostrova Čičidžima vzdáleného jen 2 kilometry od nebezpečného vulkánu. Na ostrově přitom žije přes 2 tisíce obyvatel.

Dalším nebezpečím, které vědci zvažují je možná exploze celého ostrova. K té by mohlo dojít v případě, že by magma uzavřelo kužel sopky.

Japan Coast Guard